Peipohjan aseman historia

Aseman historiantuntemusta löytyy hurjan paljon ympäriltämme! Mikäli sinulta löytyy jaettavaksi tiivis esitys aseman historiasta, lisäämme sen mielellämme kaikkien nähtäville nettisivuillemme. Myös linkit laajempiin aineistoihin ovat tervetulleita. Henkilökohtaisia asematarinoita jaamme mielellämme sosiaalisessa mediassa. 

 

Jarin suunnitelmia ja kunnostusfilosofiaa 2/2021.

https://www.youtube.com/watch?v=T2jvvxn-b_8

Kiitos Coyote Filmsille taltioinnista. 

Asema 20-luvulla ennen paloa.
Asema 20-luvulla ennen paloa.

Tärkeitä päivämääriä

1.12.1894 - Nokia - Peipohja -rataosuus avattiin.

1.8.1895 - Peipohja - Pori -rataosuus avattiin. 

4.11.1895 - Juhlittiin Porin radan (Tampere - Pori) vihkiäisiä, jolloin myös Peipohjan asema avattiin. Rata avattiin tällöin vakinaiselle liikenteelle. 

16.8.1897 - Toiminta Rauman radan risteysasemana alkoi.

17.4.1918 - Alkuperäinen, 1906-07 laajennettu, asema poltettiin.

1918-1919 - Nykyisen Peipohjan aseman rakennustyöt valmistuivat.

1928 - Moottorivaunuliikenne alkoi Porista Peipohjaan ja Mäntyluotoon.

1929 - Suuri tulipalo kesällä. Palon seurauksena yläkerta muutettiin nykyisenlaiseksi ja rakennusta laajennettiin. 

1954 - Moottoripikajunaliikenne Helsingin ja Porin välillä alkoi. 

1956 - Rauman rata siirrettiin lähtemään Peipohjan asemalta. Rauman rata oli siirtynyt valtiolle 1.7.1950. 

1958 - 1988 Lättähatut liikennöivät Porin radalla. 

3.6.1984 - Kokemäen asema suljettiin ja liikennepaikan nimi annettiin Peipohjalle. Kokemäen vanhan aseman rakennus purettiin 1986. 

 1988 - Asemaravintola suljettiin. 

19.8.1995 - Tampere - Pori -radan 100-vuotisjuhlat. 

2020 - Aseman kunnostustyöt alkavat. 

12.6.2021 - Avoimet ovet. Purku- ja kunnostustyöt sisätiloissa jatkuvat.

Kevät 2022 -Purkutyöt valmistuvat. Louhi-salissa järjestetään ilmajoogaa, rumpurentoutuksia sekä palautumisvalmennusta.

8/2022 - Ensimmäinen taidenäyttely järjestetään uudelleen avautuvalla asemalla. 


Lähde: Resiina-lehti. 3/1995.